loading...
باشگاه شوتوکان کاراته گلشهر
alborzrazmava بازدید : 128 پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

نگاهی از زاویه ای دیگر به طبقه بندی افراد جامعه ی کاراته ی ایران

 

 

   بنا به وضعیت کاراته در ایران از ابعاد مختلفی مانند: فنی، اقتصادی، حرفه ای و ... که باعث قرار گرفتن در جاده سراشیبی آشکار به دلایل متعددی مثل: حرفه ی رسمی به حساب نیامدن از نظر قانونی و عرفی، عقب ماندن از ورزشهای دیگر به چندین دلیل، المپیکی نشدن کاراته، تعدد سبکی، نداشتن بودجه کافی، مسائل حاشیه ای، آسان شدن اخذ درجات در مقایسه با حدود سی سال قبل و ... که اشاراتی به این موارد در مقالاتی از وبلاگ <البرز رزم آوا> گردیده است؛ گروه بندی بسیار مختصری را به صورت عنوانوار از نظر میزان، دلایل و سطح انگیزشی و علاقه، برای افراد تشکیل دهنده ی جامعه ی کاراته ی ایران تقدیم میدارم:   

 

   1- گروهی که کاراته را به عنوان یک حرفه ی اصلی مانند: مربیگری، داوری و قهرمانی در این زمینه دنبال نموده و درآمد خوبی را از این راه کسب مینمایند.

 

   2- طبقه ای که کاراته شغل اصلی آنها نبوده؛ درآمد و امرار معاش آنها بیشتر از راهی به غیر از مربیگری، داوری و قهرمانی در حیطه ی کاراته میباشد و کاراته حرفه ی دوم آنها به حساب می آید.

 

   3- دسته ای که کاراته را فقط به عنوان یک ورزش و سرگرمی دنبال نموده؛ هیچ درآمدی از این راه نداشته و معمولاً حتی در جریان چالشها و مسائل کاراته نیز نمیباشند.

 

   4- این طبقه خود به دو گروه فرعی تقسیم میگردد:

       الف: دسته ای که از عاشقان و متعصبان کاراته بوده و هستند، و در عین حال نه تنها درآمدی از این راه کسب نمی نمایند و راه امرار معاش دیگری نیز پیدا ننموده اند، بلکه حتی علیرغم وضعیت مالی نامناسب به خاطر کاراته هزینه نیز نموده و مسائل و مشکلات آن را پذیرفته و تحمل مینمایند. 

       ب: این گروه در حقیقت همان طبقه ی نوع <4-الف> میباشند که در ابتدا و در طول سالها از متعصبان و عاشقان کاراته بوده اند؛ ولی به دلایل متعددی مانند: وضعیت نامساعد اقتصادی خود و جامعه، نداشتن حداقل درآمد از کاراته علیرغم هزینه نمودن در زمینه های مختلف کاراته (شهریه ی کلاسهای آموزشی، مربیگری، داوری، ورودیه ی شرکت در مسابقات و ...)، بدست نیاوردن شغل دیگری و اجباراً ادامه دادن کاراته (مربیگری، داوری) به امید کسب درآمد، تحمل مسائل حاشیه ای-مالی-خانوادگی و ...، نداشتن هزینه ی اعزام برای شرکت در مسابقات سبکی کاراته و ارتقاء و آزمون داوری درجات آسیایی و جهانی و ...؛ پس از سالها فعالیت شبانه روزی در کاراته، دلسرد و بی تفاوت شده و حتی 180 درجه تغییر وضعیت داده و از کاراته متنفر گشته اند.

 

       نتیجه:

 

   * گروه اول <1> به دلیل اینکه کاراته تنها شغل و حرفه ی آنها میباشد و از این راه کسب درآمد خوب و مناسبی دارند؛ طبیعی است که علیرغم اطلاع و آگاهی کامل از مشکلات روزافزون کاراته ایران؛ همیشه به کاراته و سبک خود تعصب نشان داده و به همین کار ادامه خواهند داد.

  * گروه دوم <2> با توجه به اینکه شغل و درآمد اصلی آنها از کاراته نبوده و مربیگری و داوری کاراته برای آنها در جایگاه دوم قرار دارد؛ آنها نیز علیرغم اطلاع و آگاهی کامل از مشکلات روزافزون کاراته ایران؛ همیشه به کاراته و سبک خود تعصب نشان داده و به همین کار ادامه خواهند داد.

   * گروه سوم <3> چون از راه کاراته هیچ درآمدی نداشته و اصولاً به کاراته به عنوان یک شغل نگاه نمیکنند و فقط برای ورزش و سرگرمی  به تمرینات کاراته میپردارند؛ بنابر این از مشکلات و مسائل کاراته تا حدود زیادی برکنار بوده و در صورت آگاهی نیز برای آنها اثری نخواهد داشت. پس آنها نیز به کاراته ادامه داده و از کاراته تعریف و تمجید مینمایند.

   * حداقل 90 درصد گروه چهارم <4-الف> به دلایل مختلفی مانند: مشکلات خانوادگی، اقتصادی، مالی، نداشتن شغل دیگری به غیر از کاراته، مسائل حاشیه ای و ...؛ به تدریج به گروه <4-ب> تبدیل شده؛ ناامید، مأیوس و متنفر از کاراته خواهند شد. این طبقه را میتوان تیره بخت ترین و شکست خورده ترین اقشار جامعه ی کاراته ایران دانست؛ چرا که پس از سالیان سال تمرین جدی و مستمر در کاراته، از آن دلسرد گشته و فقط کوهی از مشکلات زندگی اعم از اقتصادی، خانوادگی و ... نصیبشان شده است.

 

نویسنده: امیر حسین البرز (مربی و داور کاراته)

 

به نقل از وبلاگ <البرز رزم آوا>: http://alborzrazmava.blogfa.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام به همه رزمی کاران قبل از هرچیزی از استاد عزیزم سنسی فصاحت واسه همه زحماتش تشکر می کنم واین وبلاگو بهش تقدیم می کنم این باشگاه درحال حاضر زیرنظرسنسی فصاحت(دان4)درحال فعالیت است اوس
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما چه ورزش رزمی کار می کنید؟
    سوگند نامه

    ۱- ما جسم و دل خود را پرورش میدهیم تا روحی استوار و نا متزلزل داشته باشیم.

    ۲- راه راستین مبارزه را میپیماییم تا همواره حواس و روح خود را اماده نگهداریم.

    ۳- با قدرتی راستین میکوشیم تا روح فروتنی را در خود به وجود اوریم.

    ۴- ما نهایت فروتنی را رعایت کرده و به درجات بالاتر از خود احترام میگذاریم و از خشونت می پرهیزیم.

    ۵- ما همواره بیاد پروردگار تواناییم و هرگز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهیم کرد.

    ۶- ما همواره در پرتو نور ایمان به عقل و قدرت میاندیشیم و خواستهای دیگر را از خود میرانیم.

    ۷- تا جان در بدن داریم ضوابط مربوط به کاراته را رعایت خواهیم کرد و میکوشیم تا به راه و هدف واقعی دست یابیم

    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 37
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 69
  • بازدید سال : 973
  • بازدید کلی : 39,861
  • کدهای اختصاصی