loading...
باشگاه شوتوکان کاراته گلشهر
alborzrazmava بازدید : 241 پنجشنبه 26 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

<تجزیه و تحلیل مختصر مسائل تغییرات قوانین مسابقات کاتا از سال 2013 میلادی>

 

    با اینکه تا جای ممکن قرار بر حذف و درج نگردیدن مقالات آموزشی، فنی و داوری کاراته در وبلاگ (البرز رزم آوا) بود؛ ولی به دلایلی مقتضی است که توضیحات و آنالیزی گذرا در مورد تغییرات قوانین مسابقات کاتا که در سال 2013 میلادی که فایل آن به زبان فارسی در منوی <قوانین> سایت فدراسیون کاراته ایران و اصل آن به زبان انگلیسی در سایت فدراسیون جهانی کاراته (W.K.F)  نیز موجود است و در عین حالاز اول ژانویه 2013 میلادی لازم الاجراست، ذکر شود:

1-سیستم داوری کاتا از سال 2001 میلادی به اصطلاح <پرچمی> شد که هنوز هم بر همین روش استوار است. این روش نواقص و مسائلی نسبت به سیستم <امتیاز یا نمره دهی> که تا سال 2000 میلادی در مسابقات کاتااعمال میگردید دارد.

2- شانسی بودن برنده شدن یا نشدن شرکت کنندگان که بستگی شدید به شرایط قرعه کشی و جدول مسابقات دارد. بویژه برای مسابقات خیلی مهمی مانند انتخاب تیم ملی که نیاز به غربال فنی ترین و بهترین کاتاروها است.

3- بیشتر بودن احتمال اعمال نظر شخصی، سلیقه ای، سبکی و ... در رأی نهایی داوران و در نتیجه ازدیاد اختلافات سبکی و مسائل حاشیه ای کاراته ایران با توجه به افزایش تعداد انجمنهای (سبکهای فرعی) سبکهای اصلی.

4- کنار گذاشتن عملی تمرین و اجرای تعداد زیادی از کاتاها و برجسته شدن حتی بعضی از سبکها، بنا به فاکتور نوع و سختی اجرای کاتا (طولانی بودن کاتا، حرکات ریسکی، تعادلی و پرشی)؛ بویژه در ایران که اجرای کاتاهای <شوریته> که دارای ریتم یکسان تر، یکنواخت تر و با قدرت و شدت بیشتر نسبت به مکتبهای دیگری مانند <ناهاته> هستند و یا از نظر نوع و سختی اجرای کاتاهایی که طولانی تر و دارای حرکات ریسکی و پرشی میباشند؛ جزو فاکتورهای اولیه و مهم قضاوت اکثر داوران کاراته ایران است.

5- حذف مبحث <شی تی کاتا> از اقدامات مفید در زمینه ی مسابقات کاتا بوده است؛ چرا که اختلاف سطح سختی اجرای نوع کاتا بین 8 شی تی کاتای موجود در قوانین قبلی داوری کاتا، بر اساس قوانین مسابقات کاتا از سال 2001 تا 2012 میلادی چالش برانگیز بود.

6- اما مجاز بودن اجرای کاتا از سبکهای به اصطلاح <غیر کنترلی و یا آزاد>که تفاوت بیشتری نسبت به سبکهای کنترلی W.K.F و سبکهای زیر مجموعه آن،میتواند مسائل و مشکلاتی را به مرور زمان در داوری مسابقات کاتا و حتی اختلافات سبکی بوجود آورد.

7- در تعدادی از سبکهای غیر کنترلی و آزاد اجرای کاتا به همراه تنفس از نوع (ایبوکی) میباشد که صدادار است و با تنفس سبکهای کنترلی WK.F که درونی صورت میگیرد تفاوت دارد.

8- ریتم، سرعت و قدرت و استایل اجرای اکثر کاتاهای سبکهای آزاد و غیر کنترلی تفاوت محسوسی با کاتاهای گروه سبکهای به اصطلاح کنترلی WK.F دارد.

9- طبیعی است که با اجرای کاتاهای سبکهای غیرکنترلی و آزاد در کنار سبکهای کنترلی WK.F، باید داوران سبکهای غیر کنترلی و آزاد نیز در مسابقات کاتا حضور داشته و در کلاسها و دوره ای مربوطه شرکت نمایند؛ و از طرفی در حال حاضر سازمان سبکهای آزاد و غیر کنترلی از سبکهای کنترلی W.K.F در فدراسیون کاراته ایران تفکیک شده است. باز از طرف دیگر بعضی از سبکهای آزاد و غیر کنترلی کاراته تحت پوشش فدراسیون کاراته ایران نمیباشند و یا ممکن است در آینده جدا شوند و .... 

10- عوامل قضاوت مسابقات کاتا که در تغییرات جدید سال 2013 میلادی تحت فایل PDF به زبان فارسی در سایت فدراسیون کاراته ایران قابل دانلود میباشد؛ طبعاً در سالهای اخیر مورد توجه داوران متخصص کاتا بوده است و میتوان گفت گروه بندی آن تغییر و به چهار دسته اصلی در جدول مربوطه تغییر نموده است.

11- فاکتور <زمانبندی> قضاوت مسابقات کاتای تیمی هم در گروه ضابطه اصلی <اجرای فنی> و هم در گروه ضابطه ی اصلی دیگری به نام <اجرای ورزشی> تکرار گردیده و از طرف دیگر عامل تصمیم گیری <ریتم> که در کاتا از فاکتورهای مهم بوده و هر کاتایی بنا به سبک مربوطه از محدوده ی ریتم خاص و معینی پیروی مینماید و در ستون عوامل قضاوت کاتای انفرادی در ضابطه ی اصلی <اجرای ورزشی> هم آمده است؛ ذکر نشده است.

12- در ضابطه ی اصلی <اجرای فنی> برای قضاوت مسابقات کاتای انفرادی و تیمی، عاملی به صورت <تمرکز (کیمه)> ذکر شده است و عامل CHAKUGAN که تمرکز دید، نگاه و حالت و روحیه ی جنگندگی را میرساند، دیده نمیشود. <کیمه> آزاد ساختن انرژی در آخرین لحظه ی اجرا و تکمیل نمودن تکنیک است. پس طبیعی است که <شاکوگان> و <کیمه> را نمیتوان معادل یکدیگر دانست.

13- متأسفانه برخلاف قوانین مسابقات کاتا تا سال 2000 میلادی که هر یک از فاکتورهای قضاوت، امتیاز و نمره ی مشخصی داشت و در کتاب قوانین داوری W.K.F به صورت رسمی ذکر گردیده بود؛ از سال 2001 تاکنون عوامل تصمیم گیری مسابقات کاتا دارای نمره و امتیاز مشخص و رسمی نبوده؛ و از طرفی در سالهای اخیر نیز خیلی سطحی در کلاسهای داوری کاتا با آن برخورد شده است و فقط بطور کلی و عنوانوار تدریس میشده است. بهیچوجه برخلاف مبحث داوری کومیته، راجع به حالتهای گوناگون پیش آمده در مسابقات کاتای انفرادی و تیمی بحث و آنالیز نشده است. بنابر این فقر داوری کاتا نسبت به کومیته خیلی مشهودتر است. با توجه به اینکه کاتا بیانگر و مشخص کننده ی سبکها میباشد. کیهونهای (تکنیکهای) کلاسیک سبکها در آن بکار میرود. پس اجرای کیهونها و داچی های(ایستادنها یا استقرارها)ی کاتا باید از حساسیت و نمره ی بیشتری نسبت به فاکتورهای دیگر برخوردار باشد. باید به شرایطی که نوع سختی اجرای کاتا باید اثر داده شود یا احیاناً در مواقعی که تفاوت دو کاتارو از نظر فاکتورهای دیگر زیاد است؛ تأثیر داده نشود؛ بحث و تجزیه و تحلیل گردد. این مسئله زمانی که دو کاتارو تفاوت بسیار کمی دارند مشهود است. متأسفانه اگر دقیق بررسی شود؛ مانند داوری کومیته هنوز معیارها و تصمیم گیری داوران کاتا با هم هماهنگ و یکسان نمیباشد.

   14- چون در قوانین داوری کاتای ورژن 8 فدراسیون جهانی کاراته (W.K.F) به صراحت اجرای مراسم احترام (REY) در ابتدا (قبل از اعلام اسم کاتا) و در پایان کاتا (داخل تاتامی) حذف نگردیده و در موارد خطا یا غیر قابل قبول بودن آن ذکر نشده است؛ و از طرفی مراسم احترام (REY) در ابتدا و انتهای کاتا همیشه جزو آداب و اجزای مهم اجرای فُرمهای رسمی (KATA) در تمامی سبکهای رزمی بوده و مورد تأکید اساتید بزرگ و بنیانگذاران تمامی سبکها و مدارس کاراته میباشد؛ و مُضاف بر آن در اجرای یک کاتا در انجمنها (سبکهای فرعی) یک سبک بویژه مانند: شیتوریو، تغییر یا حتی افزودن کیهونها، تغییر ریتم و تغییر زوایای حرکت، در بعضی از قسمتهای تعدادی از کاتاها تا حدی که به اصل و ماهیت کاتا صدمه نزند؛ مجاز میباشد؛ بنابر این به علل فوق الذکر میتوان مراسم احترام (REY) را در ابتدا (قبل از اعلام نام کاتا) و نیز در انتهای کاتا انجام داد و این مورد نمیتواند به عنوان خطا از طرف داوران تلقی شده و باعث امتیاز منفی برای کاتاروها گردد.  

 

نویسنده: امیر حسین البرز (داور ممتاز ملی کاراته)

وبلاگ: http://alborzrazmava.blogfa.com

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سلام به همه رزمی کاران قبل از هرچیزی از استاد عزیزم سنسی فصاحت واسه همه زحماتش تشکر می کنم واین وبلاگو بهش تقدیم می کنم این باشگاه درحال حاضر زیرنظرسنسی فصاحت(دان4)درحال فعالیت است اوس
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    شما چه ورزش رزمی کار می کنید؟
    سوگند نامه

    ۱- ما جسم و دل خود را پرورش میدهیم تا روحی استوار و نا متزلزل داشته باشیم.

    ۲- راه راستین مبارزه را میپیماییم تا همواره حواس و روح خود را اماده نگهداریم.

    ۳- با قدرتی راستین میکوشیم تا روح فروتنی را در خود به وجود اوریم.

    ۴- ما نهایت فروتنی را رعایت کرده و به درجات بالاتر از خود احترام میگذاریم و از خشونت می پرهیزیم.

    ۵- ما همواره بیاد پروردگار تواناییم و هرگز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهیم کرد.

    ۶- ما همواره در پرتو نور ایمان به عقل و قدرت میاندیشیم و خواستهای دیگر را از خود میرانیم.

    ۷- تا جان در بدن داریم ضوابط مربوط به کاراته را رعایت خواهیم کرد و میکوشیم تا به راه و هدف واقعی دست یابیم

    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 37
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 47
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 52
  • بازدید سال : 956
  • بازدید کلی : 39,844
  • کدهای اختصاصی